surdeg

bakar bread av min surdeg nu.
känner mig som en liten tant men det är ju alldeles underbart.
den står och jäser nu i alla fall.
om det blir lyckat? dont know faktiskt.

receptet på surdegen hittade jag i leilas bok såklart, a piece of cake,
som är riktigt vältummad vid det här laget.
to do:

Dag 1:
Blanda 2 dl vatten med 2,5 dl rågmjöl i en burk. sätt på lock
och låt stå i rumstemperatur i två dygn.

Dag 3:
Tillsätt 1 dl vatten och 1dl mjöl. blanda ordentligt och låt
stå ett dygn till i rumstemperatur.

Dag 4:
Tillsätt ännu en gång 1 dl vatten och 1 dl mjöl. blanda och låt
stå ytterligare ett dygn.

Dag fem är surdegen klaaaar. luktar inte hallon men gött blir det.
så mycket pyssel för något så enkelt.

recept på surdegsbröd kan man hitta lite varstans.
jag tog det på baksidan av mjölpåsen men man får
väl prova vad man tycker låter bra.
nu återgår jag till mina tantbestyr.



haha ser kanske inte så mysigt ut.
ser ut som något heeeelt annat.. blää :D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0